För hyresgäster och bostadsköpare


Vi finns vi nära dig som hyresgäst

Oavsett om du bor hos oss eller hyr lokal, så ser vi alltid till att göra det lilla extra. Här hittar du bra info under din tid som hyresgäst hos oss.


Vanliga frågor och svar

Hur säger jag upp min lägenhet?

En uppsägning skall göras skriftligt och görs enklast via hyresgästportalen.

Finns det någon lägenhetskö hos Hembo?

Vi arbetar inte med en lägenhetskö utan låter alla som gjort en intresseanmälan hos oss få samma chans på en bostad som matchar behoven.

Hur funkar det om jag vill hyra ut min lägenhet i andrahand?

Om du önskar hyra ut din bostad i andra hand så gör du en ansökan via hyresgästportalen. Vi återkopplar till dig så snart vi har behandlat ärendet.

Hur många får man bo i en lägenhet?

Vi på Hembo tillämpar regler mot trångboddhet för att förhindra osunda boendeförhållanden. Antal personer som ska bo i lägenheten måste vara rimligt i förhållande till lägenhetens planlösning och storlek.

Generellt gäller följande:

  • I en 1 rum och kök får du max bo 2 personer.

  • I en 2 rum och kök får du max bo 3 personer. Max 2 vuxna.

  • I en 3 rum och kök får du max bo 4 personer. Max 2 vuxna resterande hemmavarande barn.

  • I en 4 rum och kök får du max bo 5 personer. Max 2 vuxna resterande hemmavarande barn.

  • I en 5 rum och kök får du max bo 7 personer. Max 3 vuxna resterande hemmavarande barn.

  • I en 6 rum och kök får du bo max 8 personer. Max 3 vuxna resterande hemmavarande barn.

Får jag tapetsera eller måla om?

Som hyresgäst har du rätt att måla och tapetsera i lägenheten, under förutsättning att arbetet utförs fackmannamässigt och enligt våra regler.

Får jag installera vitvaror?

Som hyresgäst har du rätt att utföra vissa åtgärder om de utförs fackmannamässigt. Vi vill att du rådgör med din bovärd kring det som du skulle vilja utföra.

Jag har upptäckt ett fel i min lägenhet. Vad gör jag?

Om du upptäcker ett fel i din lägenhet så skapar du en felanmälan via hyresgästportalen. Bifoga gärna en bild så blir det enklare för våra förvaltare att åtgärda.

Jag har upptäckt ett fel i min lokal. Vad gör jag?

Om du upptäcker ett fel i din lokal så skapar du en felanmälan via hyresgästportalen. Bifoga gärna en bild så blir det enklare för våra förvaltare att åtgärda.

Det är för kallt eller varmt i min lokal. Vad ska jag göra?

Om du upplever att det är för varmt eller kallt i din lokal så gör du en felanmälan via hyresgästportalen.

Vem ansvarar för brandskydd i lokalen?

Hyresgästen svarar normalt för brandskyddet i lokalen och hyresvärden för fastigheten i stort samt gemensamma utrymmen. Det kan förekomma olika gränsdragningar beroende på fastighet och verksamhet.

Boendeportalen

På vår boendeportal kan du som hyresgäst logga in digitalt och se dina hyresavier och betalstatus samt göra felanmälan.

Nyttiga länkar och telefonnummer

Tjänster

Anticimex, www.anticimex.se, 031-742 26 00
Sappa (TV), www.sappa.se, 0774-444 744
Fiber/TV/Telefon, www.qmarket.se, 08-578 804 44

Kommun

Alingsås kommun, www.alingsas.se, 0322-61 60 00
Alingsås Energi, www.alingsasenergi.se, 0322-617 617
Bälinge Avfallsstation, www.alingsas.se, 0322-61 70 80

Flyttanmälan

Adressändring, www.adressandring.se, 020-97 98 99
Skatteverket, www.skatteverket.se